BMW N53 MOtor

De 5 meest voorkomende BMW N53-motorproblemen

De BMW N53-motor werd geproduceerd van 2006-2013. Omdat het de laatste atmosferische inline-6 is die BMW waarschijnlijk ooit zal produceren, is het de laatste van een traditie van BMW die teruggaat tot 1968. Als resultaat van BMW's voortdurende verbeteringen aan hun straight-6-formule is de N53 een fantastische en goed afgeronde motor, compleet met veel van BMW's modernste motortechnologie, waaronder directe injectie en dubbele VANOS.
Dat sluit echter niet uit dat de N53 een aantal veelvoorkomende problemen heeft, voornamelijk bestaande uit defecten aan de hogedrukbrandstofpomp, defecten aan de injectoren, slijtage van de NOx-sensor/katalysator, defecten aan de bougies en defecten aan het bobinepakket. In deze gids bespreken we deze 5 veel voorkomende problemen met de BMW N53 in detail.


BMW N53 Achtergrond
In alle opzichten kan de N53-motor worden gezien als een uitbreiding van de N52 inline-6 die werd geproduceerd van 2004 tot 2015. De twee motoren zijn qua algehele constructie vrijwel identiek, op enkele wijzigingen na. Het belangrijkste verschil is dat de N53 is ontworpen als een hoogefficiënte versie, wat heeft geleid tot veranderingen in het ontwerp van de brandstof- en uitlaatsystemen van de N53. BMW kon het brandstofverbruik in de N53-motor verminderen door directe injectie en een stikstofoxide-opslagkatalysator toe te voegen. Deze katalysator had brandstof met een laag zwavelgehalte nodig om goed te kunnen werken.

Gemonteerd in de BMW E9x 3-serie, E60 5-serie en zelfs de F10 5-serie tot 2011. De N53 verving de N52 in de meeste markten, behalve de Noord-Amerikaanse markt en Australië. Deze markten werden uitgesloten vanwege het hoge zwavelgehalte in de brandstof. Terwijl de meeste markten de bijgewerkte BMW N53 kregen, bleven de VS, Canada en Australië de N52 krijgen.


5 veelvoorkomende problemen met de N53-motor
Net als zijn voorganger N52 vertegenwoordigde de N53 BMW echt op zijn best wat betreft de inline-6-motorindeling. Meer dan 45 jaar ontwikkeling van inline-6-motoren bracht BMW ertoe om echt te achterhalen hoe een inline-6 te bouwen die niet alleen krachtig maar ook uiterst betrouwbaar was. Dat culmineerde allemaal in de N53.
Uiteindelijk is de N53 een uiterst betrouwbare motor die slechts last heeft van een handvol noemenswaardige motorproblemen. Hoewel de motor problemen heeft gehad met defecten aan de brandstofpomp met directe injectie (vergelijkbaar met de meeste vroege BMW-motoren met directe injectie), defecten aan de injector (zie vorige tussen haakjes), NOX-problemen, defecte bougies en defecten aan het bobinepakket, zijn er maar heel weinig echte N53-motoren problemen op te merken. Dit zijn de N53-motorproblemen die we hier zullen behandelen:


1.Benzine pomp
2.Injectoren
3.NOX-sensor-/katproblemen
4.Bougies
5.Bobines


1) N53 hogedrukbrandstofpomp (HPFP)
Dit is het eerste veel voorkomende en meest voorkomende probleem bij de N53. Hogedrukbrandstofpompen waren zo'n probleem toen de motor voor het eerst uitkwam dat BMW een terugroepactie voor de motor uitvaardigde. De N53 gebruikt dezelfde HPFP als de BMW N54, en deze problemen zijn goed gedocumenteerd. De hogedrukbrandstofpomp is een zeer belangrijk onderdeel van de werking van elke direct ingespoten motor, omdat deze verantwoordelijk is voor het onder druk zetten van de brandstof voordat deze de injectoren bereikt en in de verbrandingskamer wordt gespoten.
Er zijn een paar redenen waarom de hogedrukbrandstofpomp zo'n groot probleem is op de N53. Ten eerste kan een defecte hogedrukbrandstofpomp leiden tot allerlei problemen met de rijeigenschappen. Bovendien zijn BMW hogedrukbrandstofpompen notoir duur en moeilijk te vervangen. Omdat het zo'n veel voorkomend probleem is, zijn er talloze forumberichten over N53 HPFP-storingen die willekeurig optreden en zonder enige consistentie over wanneer de storingen optreden. Sommige N53-bezitters ondervinden al na 15.000 tot 20.000 kilometer een storing, terwijl anderen zonder problemen ten noorden van 160.000 kilometer komen.


Symptomen van N53 HPFP-falen
Lange slinger
1/2 motorlampje
Ruw stationair
Stotterende acceleratie
Wanneer de hogedrukbrandstofpomp defect raakt, levert deze niet voldoende brandstof aan de motor voor een goede werking. Het gebrek aan brandstofstroom is de oorzaak van lange cranks, ruw stationair draaien en stotteren tijdens het accelereren. Het 1/2-motorlampje kan gaan branden en de auto zal waarschijnlijk blijven rijden totdat de HPFP volledig uitvalt en niet voldoende brandstof stroomt om de motor te laten ontbranden.


Kilometerstand voor falen
Hogedrukbrandstofpompen op de BMW N53 kunnen bij elke kilometerstand uitvallen; velen faalden waarschijnlijk al vroeg en werden vervangen onder de terugroepacties en verlengde garantie. In 2012/2013 heeft BMW, na meerdere pogingen, eindelijk de HPFP opnieuw ontworpen, wat de problemen lijkt te hebben opgelost. Als u overweegt een model met de N53 aan te schaffen, controleer dan de onderhoudsgegevens om er zeker van te zijn dat de HPFP is vervangen door een terugroepactie of door de vorige eigenaar. De meeste N53 HPFP's ondervonden waarschijnlijk al vroeg een storing en ontvingen de bijgewerkte brandstofpomp, maar er kunnen er een paar zijn die nog steeds het originele defecte onderdeel gebruiken.


2) N53 Brandstofinjectorstoring
De N53 ging van poortinjectie naar directe injectie met piëzo-injectoren (vergelijkbaar met de BMW N54). Met deze verandering kwam een leercurve en veel veranderingen en herprogrammering van deze onderdelen. Hoewel de BMW N53 en N54 beide directe injectie met piëzo-injectoren gebruikten, zijn het werkelijke onderdeelnummer en de injectoren bij elke motor verschillend. Ondanks dit verschil ondergingen ze een soortgelijk lot met veel voorkomende mislukkingen.

Symptomen van falen van de N53-brandstofinjector:
Mislukkingen
Slap-modus
Ruw inactief
Slecht brandstofverbruik
Controleer het motorlampje


In tegenstelling tot het HPFP-probleem waarbij er niet genoeg brandstof stroomt, falen de injectoren doorgaans door lekken te ontwikkelen en extra brandstof in de cilinders te dumpen. Deze extra brandstof veroorzaakt ontstekingsfouten, onregelmatig stationair draaien, een laag brandstofverbruik en mogelijk controlelampjes van de motor en een slappe modus.
Als u de injectoren toch moet vervangen, koop ze dan niet opgeknapt of gebruikt, en probeer ze zo te krijgen dat ze overeenkomen met dezelfde index. De nieuwere brandstofinjectoren die de vroege problemen hebben opgelost, hebben verschillende indexen; Het is belangrijk op te merken dat verschillende indexbrandstofinjectoren niet op dezelfde bank kunnen worden gemengd (d.w.z. cilinders 1-3 of 4-6). Na vervanging moeten ze gecodeerd worden. Als u ze niet op de juiste manier vervangt, kan dit ertoe leiden dat de motor nog steeds slecht loopt, wat tot de volgende twee problemen kan leiden. Deze 3 van de 4 veel voorkomende N53-problemen hebben te maken met misbaksels en ruw stationair draaien.


3) Slechte BMW N53 NOx-sensor/Kat
Problemen met de NOx-sensor en NOx-kat zijn enkele van de meest gemelde problemen met de N53-motor, vooral omdat de motoren ouder worden en uitlaatcomponenten beginnen te falen. Omdat de N53 is ontworpen als een motor met lage emissies, is hij uitgerust met zowel een NOx-sensor tussen de laatste KAT en de achterkast als een NOx-katalysator.
Een NOx-sensor heeft een vrij eenvoudige taak; het meet de hoeveelheid gas die door de motor op twee punten in het uitlaatsysteem wordt uitgestoten. Een NOx-katalysator wordt gebruikt om de overtollige NOx die door de N53 wordt geproduceerd, op te vangen. De N53 produceert meer NOx dan een typische motor vanwege het feit dat het een gelaagde ladingsmotor is, waardoor hij een hogere compressieverhouding kan gebruiken, waardoor de efficiëntie toeneemt maar ook de NOx-productie toeneemt.
Na verloop van tijd kan de NOx-sensor defect raken en slaagt de NOx-katalysator er niet in om voldoende NOx-ionen op te vangen, wat leidt tot prestatieproblemen en andere motorproblemen. Een hoog zwavelgehalte in brandstof leidt tot een snellere afbraak van NOx-katten. Daarom werd de N53 alleen aangeboden in delen van de wereld waar brandstof een zeer laag zwavelgehalte heeft.


Symptomen van slechte N53 NOx-sensor/Kat
Wanneer de NOx-sensor of de NOx-kat defect begint te raken, zijn er doorgaans een aantal merkbare symptomen die daarmee gepaard gaan. In de meeste gevallen zijn geen van deze problemen echt ernstig en kunt u hoe dan ook autorijden. Een defecte NOx-kat kan er echter voor zorgen dat u niet slaagt voor de APK- of emissietest als u deze niet eerst repareert.
Ruw inactief
Metaalachtig ratelend geluid bij het opstarten
Er komt rook uit de uitlaat totdat de motor warm is
Motorcode ‘verouderende NOx-katalysator’
Inconsequente motorprestaties, trillen bij optrekken, trillen van de motor tijdens stationair draaien.



Slechte N53 NOx-sensor/Cat-diagnose/repareren
Vanwege het feit dat veel van de symptomen van een slechte NOx-sensor/NOx-kat overeenkomen met een aantal andere veel voorkomende N53-storingen, waaronder slechte injectoren en een slechte HPFP, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de sensor/kat echt is het probleem en niet iets anders. NOx-katten zijn notoir duur om te vervangen, dus het is een goed idee om een grondige diagnose te stellen voordat u een nieuwe aanschaft.
Gelukkig is het diagnosticeren van een defecte N53 NOx-sensor/NOx-kat relatief eenvoudig met een diagnostisch hulpmiddel. BMW INPA is het meest gebruikte diagnosehulpmiddel om NOx-problemen op te sporen, omdat het u op elk moment kan vertellen in welke motormodus uw N53 draait. Als u kunt zien dat uw motor naar de gestratificeerde motormodus gaat, heeft u waarschijnlijk met geen van beide componenten een probleem. Als de motor niet consistent in de gestratificeerde modus draait, is er een probleem met de sensor of de kat. Als het diagnosehulpmiddel de code ‘Aging NOx Catalytic Converter’ weergeeft, betekent dit dat de kat verantwoordelijk is voor uw problemen.
Uiteindelijk zijn er een paar oplossingen als uw NOx-katalysator kapot gaat. U kunt de verouderingseenheid vervangen door een nieuw exemplaar, wat extreem duur kan zijn, maar u garandeert dat u geen problemen ondervindt bij het testen op smog. Er zijn ook een aantal NOx-katverwijderingsopties op de markt via softwaretuning.  U kunt ook een aftermarket-kat met hoog debiet installeren en laten afstellen. 


4) N53 Bougiestoring
Geen groot probleem bij de BMW N53, maar iets dat ik verschillende keren zag opkomen bij eigenaren die probeerden hun overslaan en de ruwe inactiviteitssituatie te corrigeren. Het is duidelijk dat bougies hoe dan ook een veelvoorkomend onderhoudsitem zijn, maar het is bekend dat N53-bougies voortijdig verslijten, wat ontstekingsfouten en onregelmatig stationair draaien veroorzaakt. Lekkende brandstofinjectoren dumpen extra brandstof in de buurt van de bougiepunten, wat voortijdige slijtage veroorzaakt. Als u een lekkage van de kleppendekselpakking heeft gehad, bestaat de kans dat olie de pluggen heeft doordrenkt.
Symptomen van slechte N53-bougies
Ruw stationair
Stotterende acceleratie
Verlies van vermogen en koppel
Verminderde reactiesnelheid van de motor
Naast voortijdige slijtage verslijten bougies na verloop van tijd van nature en worden ze minder effectief of defect, waardoor dezelfde symptomen ontstaan als hierboven. Ze moeten ongeveer elke 40.000 tot 50.000 kilometer worden vervangen en zijn een goedkope reparatie die gemakkelijk kan worden uitgevoerd door beginnende doe-het-zelvers. Als u weet dat uw bougies in die periode niet zijn vervangen, kan het een goed idee zijn om de reparatie uit te stellen als preventief onderhoud.


5) N53 slechte bobines
Nog een probleem met de BMW N53 dat vermogensverlies, ontstekingsfouten en onregelmatig stationair draaien veroorzaakt (dezelfde of vergelijkbare symptomen als bougies). De spoelpakketten zijn meestal een over het hoofd gezien probleem. Het lijkt erop dat de meeste eigenaren dit melden als het laatste item dat ze vervangen, na de injectoren en bougies om de ontstekingsfouten en het onregelmatig stationair draaien te verhelpen. Hoewel het moeilijk is om met zekerheid een diagnose te stellen, is het relatief eenvoudig om bij de spoelen te komen; ze zitten eigenlijk bovenop de bougies en moeten eruit worden getrokken om de bougies te vervangen. Als de motor meer dan 50.000 kilometer heeft gereden (of als deze de afgelopen 50.000 kilometer niet is vervangen), is de kans groot dat de bobines defect zijn of ondermaats presteren.


Samenvatting
Vergeleken met andere motoren in de BMW-serie zou ik zeggen dat deze motor betrouwbaar is en klaar is voor een lange levensduur. Hoewel sommige van de vijf veelvoorkomende problemen met de N53 duur kunnen zijn om te vervangen, is geen enkele zo ernstig dat ze de betrouwbaarheid van de motor echt volledig in gevaar brengen. Natuurlijk kunnen oudere motoren met een hoge kilometerstand olielekken of andere problemen ontwikkelen als onderdeel van standaard slijtage, hoewel dit geen al te vaak voorkomende problemen zijn. Een brandstofpomp kan u in de slappe modus brengen, maar zal de auto niet naar het autokerkhof brengen. Hetzelfde geldt voor de injectoren, bougies en bobinepakketten.
Betrouwbaarheidsscore 1-4, waarbij 4 de slechtste is: 1
BMW produceerde een fantastische motor om zijn stempel te drukken als hun laatste atmosferische 6-in-lijn motor. Laat me weten wat je van de motor vindt als je er een hebt of wat je ervaring ermee is.